Vi har her samlet vores beskrivelser af undervisningsforløbene henvendt til skoleelever.

Vand - børnehaveklasse til 3. klasse

Program

Et besøg i REGNhytten varer 1 – 1½ time, og programmet er som følger:

  • Velkomst
  • Kort oplæg om vand
  • Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger
  • Opsamlende gruppearbejde
  • Afslutning i plenum

Emner og fagligt fokus
Hovedfokus i forløbet er begrebet ”vand”, som belyses fra flere vinkler: vand kemisk set, vands egenskaber, vands betydning for liv og vand i naturens vandkredsløb. Forløbet kommer også ind på klima, og hvordan regnvand er en ressource.

Læringsmål

Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:

  • Vands betydning for liv på jorden
  • Vands tilstandsformer og kemiske egenskaber
  • Vandets kredsløb
  • Regnvand som ressource.

Dette undervisningsforløb møder følgende kompetencemål:

Undersøgelse: ”Eleven kan udføre enkelte undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål”

Dette understøttes af disse færdigheds- og vidensmål:

  • ”Eleven kan udføre enkelte undersøgelser med brug af enkelt udstyr”
  • ”Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder”
  • ”Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen”
  • ”Eleven har viden om vejr”
  • ”Eleven har viden om vands tilstandsformer”

Modellering: ”Eleven kan anvende naturtro modeller”

Dette understøttes af disse færdigheds- og vidensmål:

  • ”Eleven kan skelne mellem virkelighed og model ”
  • ”Eleven har viden om naturtro modeltyper”

Didaktisk tilgang

Besøget er en kombination af:

  • oplæg i plenum
  • praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger.

Forventninger til læreren

Et besøg i REGNhytten er et afsluttet forløb, men ønsker du som lærer at forberede eleverne, kan det gøres ved at gennemgå temaer om vandets kredsløb, klima og klimaforandringer.

Vandmiljø Randers forventer, at der følger mindst en lærer med en klasse ved besøg i REGNhytten.

Det er lærerens opgave at:

  • inddele eleverne i grupper af 4 – 6 elever
  • holde arbejdsro under besøget
  • holde opsyn med eleverne
  • REGNhytten og demo-modellerne behandles ansvarsfuldt og i overensstemmelse med almindelig god opførelse
  • være til rådighed for eleverne for spørgsmål gennem hele forløbet
  • der ryddes op i REGNhytten og området omkring REGNhytten ved besøgets afslutning
  • eleverne har fornuftigt tøj efter vejret, da de praktiske forsøg foregår udenfor.

Læremidler

Der er inspiration til at arbejde med emnet før og efter besøget på hjemmesiden: vandetsvej.dk

Download undervisningsforløbet

Læs og download undervisningsforløbet Vand - børnehaveklasse til 3. klasse som PDF.

 

 

 

Vand og klima - 4. klasse til 6. klasser

Program

Et besøg i REGNhytten varer 2 – 2½ time, og programmet er som følger:

  • Velkomst
  • Gruppearbejde om emnet ”Det livsvigtige vand”*
  • Oplæg om vand, klima og klimatilpasninger,
  • Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger
  • Opsamlende gruppearbejde
  • Afslutning i plenum.

Emner og fagligt fokus

Dette undervisningsforløb sætter fokus på vand og vands betydning for planter, dyr og mennesker. Der er særlig fokus på regnvand som ressource for fremtidens drikkevand samt de øgede udfordringer med regnvand som følge af, at klimaet ændrer sig.

Læringsmål

Formålet med undervisningsforløbet er at give eleverne et kendskab til vandets kredsløb og klima, klimatilpasning samt regnvand som ressource.

Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:

  • vandets kredsløb og vands tilstandsformer
  • klima, klimatilpasning, og hvad ændringer i klimaet betyder globalt, regionalt og lokalt i Randers
  • hvordan regnvand spiller sammen med vandets kredsløb
  • begreberne: forskellige jordtypers nedsivningsevne, belægningstyper og regnvandsbede.

Dette undervisningsforløb møder følgende kompetencemål:

Undersøgelse: ”Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse”

Dette understøttes af følgende færdigheds- og vidensmål:

  • ”Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser”
  • ”Eleven har viden om variable i en undersøgelse”

Modellering: ”Eleven kan designe enkle modeller”

Dette understøttes af følgende færdigheds-og vidensmål:

  • ”Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed”
  • ”Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller”
  • ”Eleven kan fremstille modeller af vandets kredsløb”
  • ”Eleven har viden om vandets kredsløb”

Didaktisk tilgang

Besøget er en kombination af:

  • gruppearbejde om spørgsmål om emnerne
  • oplæg i plenum
  • praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger.

Forventninger til læreren

Et besøg i REGNhytten er et afsluttet forløb, men ønsker du som lærer at forberede eleverne, kan det gøres ved at gennemgå temaer om vandets kredsløb, klima og klimaforandringer.

Vandmiljø Randers forventer, at der følger mindst en lærer med en klasse ved besøg i REGNhytten.

Det er lærerens opgave at:

  • inddele eleverne i grupper af 4 – 6 elever
  • holde arbejdsro under besøget
  • holde opsyn med eleverne
  • REGNhytten og demo-modellerne behandles ansvarsfuldt og i overensstemmelse med almindelig god opførelse
  • være til rådighed for eleverne for spørgsmål gennem hele forløbet
  • der ryddes op i REGNhytten og området omkring REGNhytten ved besøgets afslutning
  • eleverne har fornuftigt tøj efter vejret, da de praktiske forsøg foregår udenfor.

Tiden til de praktiske forsøg kan gøres længere, så eleverne når flere forsøg, ved at arbejde med opsummering og det afsluttende gruppearbejde hjemme i klassen.

Læremidler

Der er inspiration til at arbejde med emnet før og efter besøget på hjemmesiden vandetsvej.dk samt hjemmesiden Skoveniskolen.dk.

Download undervisningsforløb

Læs og download undervisningsforløbet Vand og klima - 4. klasse til 6. klasse som PDF.

* Udføres med inspiration fra metoden PMM (Personal Meaning Mapping). Eleverne diskuterer kort i grupper de faglige emner, besøget omhandler, og svarer på en række spørgsmål ud fra den viden, de har ved besøgets start. I resten af besøget tilegner eleverne sig viden omkring emnerne. Besøget afsluttes med en refleksion over emnerne med den nye viden, de har fået: Er de blevet bekræftet i det de allerede vidste? Er der kommet nye vinkler på? Er der kommet ny viden til?

Klima, klimatilpasning og lokal afledning af regnvand - 7. klasse til 10. klasser

Program

Et besøg i REGNhytten varer 2 – 2½ time, og programmet er som følger:

  • Velkomst
  • Gruppearbejde om klima, klimatilpasning og Lokal Afledning af Regnvand (LAR)*
  • Oplæg
  • Praktiske forsøg ved REGNhyttens modeller og forsøgsopstillinger
  • Opsamlende gruppearbejde
  • Afslutning i plenum.

Emner og fagligt fokus

Dette undervisningsforløb sætter fokus på klima, klimatilpasning og hvordan vi kan tage hånd om den meget regn, vi ved vil falde i fremtiden. Forløbet kommer også ind på vandets kredsløb og hvordan håndtering af regnvand spiller sammen med vandets kredsløb.

Læringsmål

Formålet med undervisningsforløbet er at give eleverne et kendskab til klima, klimatilpasning og regnvand som ressource gennem lokal afledning af regnvand som ressource (LAR).

Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:

  • klima og klimatilpasning, og hvad ændringer i klimaet betyder globalt, regionalt og lokalt i Randers.
  • hvad Vandmiljø Randers arbejder med indenfor klimatilpasningsområdet.
  • hvad dækker begrebet Lokal Afledning af Regnvand (LAR) over.
  • vandets kredsløb, herunder LAR-Løsningers betydning i vandets cyklus.
  • Regnvand som ressource - LAR-løsninger, herunder kendskab til begreberne: faskine, belægningstyper, opbevaring af vand i haven, opsamling af regnvand, forskellige jordtypers nedsivningsevne og regnvandsbede.
  • hvilken betydning LAR har i samfundsmæssigt perspektiv og for den enkelte.

Dette undervisningsforløb møder følgende færdigheds- og vidensmål:

Fysik/Kemi:

  • ”Modellering i naturfag”
  • ”Stof og stofkredsløb”
  • ”Jorden og universet” 
  • ”Perspektivering i naturfag”
  • ”Ordkendskab”

Geografi:

  • ”Modellering i naturfag”
  • ”Jordkloden og dens klima”
  • ”Naturgrundlag og levevilkår”
  • ”Perspektivering i naturfag”
  • ”Ordkendskab

Biologi:

  • ”Modellering i naturfag”
  • ”Økosystemer”
  • ”Perspektivering i naturfag”
  • ”Anvendelse af naturgrundlaget”
  • ”Ordkendskab”.

Didaktisk tilgang

Besøget er en kombination af:

  • gruppearbejde om spørgsmål om emnerne
  • oplæg i plenum
  • praktiske forsøg ved forsøgsmodeller og modeller ved REGNhytten.

Forventninger til læreren

Et besøg i REGNhytten er et afsluttet forløb, men ønsker du som lærer at forberede eleverne, kan det gøres ved at gennemgå temaer om vandets kredsløb, klima og klimaforandringer.

Vandmiljø Randers forventer, at der følger mindst en lærer med en klasse ved besøg i REGNhytten.

Det er lærerens opgave at:

  • inddele eleverne i grupper af 4 – 6 elever
  • holde arbejdsro under besøget
  • holde opsyn med eleverne
  • REGNhytten og demo-modellerne behandles ansvarsfuldt og i overensstemmelse med almindelig god opførelse
  • være til rådighed for eleverne for spørgsmål gennem hele forløbet
  • der ryddes op i REGNhytten og området omkring REGNhytten ved besøgets afslutning
  • eleverne har fornuftigt tøj efter vejret, da de praktiske forsøg foregår udenfor.

Tiden til de praktiske forsøg kan gøres længere, så eleverne når flere forsøg, ved at arbejde med det opsummering og det afsluttende gruppearbejde hjemme i klassen.

Læremidler

Der er inspiration til at arbejde med emnet før og efter besøget på hjemmesiden vandetsvej.dk og på hjemmesiden skoveniskolen.dk.

Download undervisningsforløbet

Læs og download undervisningsforløbet Klima, klimatilpasning og lokal afledning af regnvand som PDF.

* Udføres med inspiration fra metoden PMM (Personal Meaning Mapping). Eleverne diskuterer kort i grupper de faglige emner, besøget omhandler, og svarer på en række spørgsmål ud fra den viden, de har ved besøgets start. I resten af besøget tilegner eleverne sig viden omkring emnerne. Besøget afsluttes med en refleksion over emnerne med den nye viden, de har fået: Er de blevet bekræftet i det de allerede vidste? Er der kommet nye vinkler på? Er der kommet ny viden til?

Er du underviser i 3. eller 4. klasse, kan du vælge mellem undervisningsforløbene 'Vand' og 'Vand og Klima' og vælge det, der passer bedst til det emne, som din klasse arbejder med.

Er du underviser i 6. eller 7. klasse, kan du vælge mellem undervisningsforløbene 'Vand og Klima' og 'Klima, Klimatilpasning og lokal afledning af regnvand' og vælge det, der passer bedst til det emne, som din klasse arbejder med.

Inspirationssider

Vi har her samlet nogle hjemmesider, som også har forløb omkring klimatilpasning. Det kan du bruge inden eller efter et besøg ved os.

Vandetsvej.dk

Skoveniskolen.dk

laridanmark.dk

Klimatilpasning.dk

klimatilpasning på dr.dk