Tilmeld dig SMS-service
Få direkte besked ved driftsforstyrrelser - primært på vand - og tømning af tank.
Hos Vandmiljø Randers har vi et varslingssystem, der giver os mulighed for at kontakte dig direkte ved driftsforstyrrelser og andre hændelser, der påvirker din adresse. Det kan både være akutte hændelser, som fx brud på en vandledning, det kan være planlagte hændelser, som fx tømning af tank på eller nær din adresse, eller reparation af en vandledning, og det kan være ved generelle serviceinformationer om din adresse, fx måleraflæsning, eller projekter, der starter op i dit nærområde.
Besked på SMS
Har du et offentligt telefonnummer, er du automatisk tilmeldt SMS-service, og vil modtage SMS’er fra os. Hvis du har hemmeligt nummer, taletidskort, udeladt nummer eller har mobiltelefon via din arbejdsplads, kan vi ikke automatisk sende SMS ud til dig.
I stedet skal du selv tilmelde dit telefonnummer herunder, hvis du ønsker at bruge den gratis SMS-service. Du skal også selv tilmelde dig, hvis din mobiltelefon tidligere har haft taletidskort, eller hvis du har fravalgt at stå som synlig hos dit teleselskab. Teleselskaberne sender ikke mobilnumre til SMS-service i disse tilfælde. Du kan også tilmelde din e-mailadresse, og få besked om driftsforstyrrelser på e-mail.
Besked i e-boks
Vi har også mulighed for at skrive til dig via e-boks. Dette kræver, at du har givet samtykke til at e-boks må behandle dit CPR-nummer til at indhente dine adresseoplysninger. Hvis du ikke allerede har givet samtykke, kan du gøre det på din profil på e-boks. Du kan gøre det både på computeren og på app’en.
SMS-service er ikke reklame
Vi kontakter dig udelukkende pr. SMS og e-mail ved driftsforstyrrelser, måleraflæsninger eller tømning af tank - aldrig som reklame. Har du mere end ét mobilnummer offentligt tilmeldt på adressen, vil alle numre modtage en SMS.
Under Selvbetjening i højre side kan du afmelde ordningen, hvis du ikke ønsker at modtage SMS fra os. Du kan også tilmelde flere mobilnumre eller e-mailadresser.
Hvad kan jeg modtage SMS om?
For ikke at komme på kant med markedsføringsloven, forbrugerombudsmanden m.m. kontakter vi dig kun på SMS og e-mail om:
- Afbrydelse af vand
- Tømning af tank
- Gravearbejde
- Forurening
- Varsling af katastrofer
- Generelle servicemeddelelser
Beskederne vil aldrig indeholde markedsføring eller personfølsomme oplysninger.
Lovgivning for SMS-service
Markedsføringslovens §6 siger:
En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post (herunder sms), et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning (læs: salg eller markedsføring) af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Hvad er ikke omfattet af §6:
”Henvendelser, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse falder uden for § 6, er henvendelser, der er nødvendige for at opfylde forpligtelser i henhold til lovgivning, henvendelser som led i opfyldelsen af et kontraktforhold samt henvendelser affødt af misligholdelse og praktiske servicemeddelelser som fx ændringer i adresseforhold og omlægninger/ændringer i aftale-/policeforhold m.v.”
Anvendelsesområde
Vandmiljø Randers A/S anvender SMS-service i forbindelse med opfyldelse af vores leveranceforpligtelse overfor vores kunder, altså om vi kan levere vand og modtage spildevand, eller om vi har servicemeddelelser i forbindelse med dette. Vandmiljø Randers lægger vægt på, at vi kun bruger SMS-service til kommunikation af driftsmæssige problemer og servicemeddelelser i forbindelse med vand- og spildevandsforsyningen. En gang årligt sender vi besked til de kunder, der har tilmeldt sig SMS-service manuelt. I denne besked gør vi opmærksom på, at kunden fortsat er tilmeldt vores service og på hvilken adresse.
Følsomme personoplysninger
Forbrugerombudsmanden siger samtidig, at en uopfordret SMS-besked ikke må indeholde følsomme personoplysninger, herunder manglende betalinger – her er der helt andre regler i forhold til samtykke.
Telelovgivningens §34
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal afgive nummeroplysningsdata til alle, der ønsker det. Ved nummeroplysningsdata forstås oplysninger om telefonnumre og indeholder navn, adresse, eventuelle oplysninger om stilling, telefonnummeret og den kategori af tjeneste, telefonnummeret anvendes til. En kunde hos et teleselskab kan kræve, at teleselskabet ikke oplyser den pågældendes nummeroplysningsdata i forbindelse med udbud af nummeroplysningstjenester. Det indebærer også, at teleselskabet ikke må videregive kundens nummeroplysningsdata til andre.
Teleselskabet
Alle kunder har i forbindelse med oprettelsen af deres abonnement hos teleselskabet haft mulighed for at fravælge videregivelse, da de har underskrevet dette hos deres teleselskab. Teleselskabets kunder kan altid kontakte deres teleselskab for at få nummeret fjernet fra oplysningstjenester som 118, krak, eniro m.m. De oplysninger, vi anvender, er ikke anderledes end de oplysninger, der er tilgængelig på disse tjenester, og disse er ikke følsomme personoplysninger.
Tilmelding og afmelding af SMS
Det er naturligvis muligt at afmelde sig SMS-service, og det er gratis. Samtidig er det muligt for en kunde selv at tilmelde sig, hvis kunden ikke på forhånd er tilmeldt. Dette kan fx være ved taletidskort, hemmeligt nummer og firmabetalt telefon.
Efter tilmelding vil kunden en gang årligt få besked fra os med info om, hvilken adresse kunden får driftsbeskeder på, indtil kunden afmelder sig.
Ønsker du at tilbagekalde dit samtykke i e-boks, skal du gøre det via din profil på e-boks.
Jeg har modtaget en SMS for en adresse, jeg ikke bor på længere.
Modtager du en SMS, der vedrører en ejendom, som du ikke har noget med at gøre, kan det skyldes, at:
- du tidligere har boet på/ejet ejendommen og ikke har fået flyttet dit telefonnummer over til din nuværende bopæl hos dit teleselskab. Kontakt dit teleselskab, og giv dem din nye adresse. Vi får automatisk oplysninger om ændret adresse, når teleselskabet har ændret det.
- din telefon er ejet/oprettet af en anden person, som bor på den adresse, SMS’en vedrører. Kontakt dit teleselskab, og giv dem din nye adresse. Vi får automatisk oplysninger om ændret adresse, når teleselskabet har ændret det. Hvis adressen ikke skal ændres, kan du afmelde SMS-service på adressen og eventuelt tilmelde din nye adresse.
Hvorfor får mine børn SMS?
Vi sender SMS til alle telefonnumre på adressen når vi udsender SMS'er.
Er der registreret mere end ét telefonnummer på det samme navn på en adresse, sender systemet kun SMS til ét af numrene. Derfor kan det være, at dit barn har fået en SMS i stedet for dig.
Du kan med fordel logge ind på SMS-service og framelde de telefonnumre, du ikke ønsker skal modtage SMS'er.
Hvorfor får mit barn besked i e-boks?
Alle beboere over 15 år, der er registreret på en adresse, vil modtage beskeder fra os i e-boks, når vi udsender informationer den vej.
Jeg har ingen mobil eller e-mailadresse. Hvordan får jeg besked?
Har du en e-boks, og har du givet samtykke, vil du få en besked dér.
Ellers vil vi anbefale, at du får et familiemedlem, ven eller nabo til at få besked via SMS for din adresse. De kan så give dig beskeden.
Ved vandforurening vil vi komme ud med flyers, men det vil være timer efter, at andre har fået besked via SMS.
Jeg ønsker at tilmelde mig flere adresser. Kan jeg det?
Det er muligt at være tilmeldt SMS og e-mail på flere adresser.
Det kan fx være relevant, hvis du ejer eller har tilsyn med en ejendom, hvor du ikke selv bor på adressen, eller hvis du har familiemedlemmer, der ikke selv kan modtage SMS.
Du tilmelder blot dit nummer på den pågældende forbrugsadresse.
Er du registreret som ejer af flere ejendomme, modtager du automatisk besked i e-boks, når vi skriver til ejeren af en ejendom, - såfremt du har givet samtykke i e-boks.
Jeg vil gerne afmelde en eller flere mobiler fra min adresse.
Hvis du ikke ønsker at modtage en SMS til en eller flere af dine mobiltelefoner ved driftsforstyrrelser eller tømning af tank, kan du undgå det ved at udfylde afmeld-delen i Selvbetjeningen. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du er tilmeldt vores SMS-service for tømningsordning og fortsat ønsker at være det, kan du ikke afmelde dig, for så afmelder du også SMS-service for tømningsordningen.
Jeg modtog ikke SMS, da I lukkede for vandet. Hvorfor?
Der kan være flere grunde til, at netop din mobil ikke fik en SMS.
Har du én af følgende:
- Taletidskort
- Hemmeligt nummer
- Udeladt nummer
- Firmatelefon
- Tidligere har haft taletidskort
- Fravalgt at stå som synlig hos dit teleselskab
- Glemt at melde flytning til dit teleselskab
- Flere telefonnumre i dit navn på adressen - beskeden er sendt til ét af numrene i dit navn
Hvis du har én af de ovenstående, skal du selv tilmelde dit nummer via Selvbetjening.
Det kan også være, at du mangler at fortælle dit teleselskab din nye adresse. Hvis ikke teleselskabet kender din nuværende adresse, kan du stå med en helt anden i deres system. Du skal enten rette det ved dit teleselskab (vores anbefaling) eller blot tilmelde dit nummer til vores SMS-service.
Er du registreret som ejer eller beboer på adressen, har vi sendt dig en besked i e-boks i stedet, -hvis du har givet samtykke i e-boks.
SMS-service øger sikkerheden og informationsniveauet
Dette er en gratis service, som vi tilbyder alle vores kunder. Via SMS-service kan vi hurtigt kontakte dig pr. SMS, e-mail eller e-boks, hvis uheldet skulle være ude, og der opstår driftsforstyrrelser i det område, hvor du bor, eller for at fortælle dig, at du snart får tømt din tank.
SMS-service er med til at øge sikkerheden og informationsniveauet ved fx opgravninger, vandafbrydelser eller ved krisesituationer som forurening eller ledningsbrud.
Behandling af oplysninger
De oplysninger, du giver os i forbindelse med oprettelse i SMS-service, bliver kun anvendt i forbindelse med SMS-service og bliver ikke videregivet til tredjepart. Har vi modtaget oplysningerne til andet formål, vil de blive brugt i den sammenhæng. Har du selv tilmeldt dig SMS-Service, sender vi dig en gang om året SMS eller e-mail for at minde dig om, at du er tilmeldt – og på hvilken adresse du er tilmeldt.
Læs mere i vores Persondatapolitik.