Flytning

Ejer og udlejer hæfter for forbrug

Som udlejer og tidligere ejer hæfter du for alt forbrug, indtil vi har modtaget en aflæsning af måleren og oplysninger om, hvem den nye ejer eller lejer er. Du kan i værste fald komme til at hænge på en regning for adressen, du ikke længere bor på, og det vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig med at undgå.

Er du klar til at melde flytning?

Det er ikke alle, som kan melde en flytning. Du skal enten være ejer, privat udlejer, boligselskab eller ejendomsmægler. Du skal have din aflæsning af vandmåler(e) klar samt styr på fraflytters og tilflytters kontaktoplysninger - herunder adresser.

Du vil ikke kunne gennemføre en flyttemeddelelse, hvis du:

  • ikke er tidligere ejer, privat udlejer, ejendomsmægler eller boligselskab
  • har en aflæsning, som er mere end 14 dage gammel
  • hvis du som udlejer/boligselskab ikke har en administrationsaftale med os.

Vi har samlet et par gode råd

Afmeld ikke Betalingsservice

Er du tilmeldt Betalingsservice, er det vigtigt, at du ikke afmelder denne aftale, da flytteopgørelsen fra Vandmiljø Randers vil blive opgjort efterfølgende - dette gælder også, hvis du har penge til gode.

Hvis du når at afmelde Betalingsservice, inden du har modtaget flytteopgørelsen, vil du skulle betale 49 kr. i administrationsomkostninger frem for de 9 kr., det koster gennem Betalingsservice.

Min ægtefælle flytter, da vi skal skilles. Hvad gør jeg?

I hæfter begge juridisk (så længe I begge står som ejere) for vandforbruget på adressen og herunder omkostningen til drikkevand og spildevandsrensning.

Der sker først en ændring i hæftelsesforholdet, når din ægtefælle fortæller os, at han/hun er fraflyttet. Skriv til Kundeafregning på fas@vmr.dk

Hvem har lov til at melde flytning?

Vi gennemfører kun flytteopgørelser fra ejere, udlejere, boligselskaber og ejendomsmæglere.

Hæftelsesforholdet er her klart, og det skal ikke være muligt at melde flytning på andres vegne.

 

Hvordan ved jeg, at flytningen er registreret?

Når vi har registeret din fraflytning og det ændrede ejer/lejer-forhold i vores system og gennemført den på overtagelsesdatoen, vil der blive sendt en flytteopgørelse til dig.

Flytteopgørelsen med flytteafregningen er dit bevis på, at vi har registeret flytningen samt din mulighed for at se, om overtagelsesdato og aflæsning er korrekt registreret.

 

Opkræver I et gebyr i forbindelse med fraflytning?

Vi opkræver et flyttegebyr i forbindelse med beregning af flytteopgørelsen. Gebyret ses i vores prisoversigt.

Hvad sker der, hvis jeg glemmer at melde flytning?

Hvis du ikke får meldt flytning til Vandmiljø Randers, modtager du fortsat regninger fra os og betaler derved for den nye ejers eller lejers forbrug.

Det er altid ejer/udlejer, som hæfter for forbruget.

 

Jeg modtager regninger/aflæsningsbeskeder, selvom jeg er flyttet - hvorfor?

Hvis du modtager regninger og aflæsningsbeskeder fra Vandmiljø Randers, tyder det på, at vi ikke har fået en flyttemeddelelse fra dig eller din udlejer.

Du bør kontakte Kundeafregning, og du skal gerne have følgende klar, inden du ringer:

•Aflæsning fra overtagelsesdatoen
•Overtagelsesdatoen
•Fraflytters nye adresse
•Tilflytters navn

Der er elektronisk vandmåler på adressen, skal jeg stadig aflæse den i forbindelse med flytning?

Om du har en elektronisk vandmåler, fjernaflæst vandmåler eller blot en vandmåler, så kan du altid selv aflæse målerstanden.

Aflæsningen bør ske på overtagelsesdagen eller rådighedsdagen - alt efter din aftale med tilflytter.